ז'ורז' מליס, השם המלא מארי-ז'ורז'-ז'אן מליס, היה אשליית ויוצר קולנוע צרפתי המפורסם בהובלת התפתחויות טכניות ונרטיביות רבות בימי הקולנוע הראשונים. אחד מיוצרי הסרטים הראשונים שהשתמשו בחשיפה מרובת, צילום זמן-lapse, צילומי מעקב, נמסים וצבעים צבועים בעבודתו, מליס היה חלוץ באפקטים שיגדירו אפקטים מיוחדים קולנועיים לעשורים הבאים. חדשן פורה בשימוש באפקטים מיוחדים, Méliès גילה בטעות את טריק עצירת ההחלפה בשנת 1896, שיטה ליצירת אפקטים נעלמים ו/או מופיעים חלקים המשמשים בסרטים ובטלוויזיה במשך עשרות שנים קדימה. בגלל יכולתו לכאורה לתמרן ולשנות את המציאות באמצעות צילום, מליס מכונה לפעמים "הקוסם הקולנועי" הראשון.
שניים מסרטיו הידועים ביותר הם טיול לירח (1902) והמסע הבלתי אפשרי (1904). שני הסיפורים כוללים מסעות מוזרים, סוריאליסטיים, קצת בסגנון של ז'ול ורן, ונחשבים בין סרטי המדע הבדיוני המוקדמים החשובים ביותר, אם כי גישתם קרובה יותר לפנטזיה. Méliès היה גם חלוץ מוקדם של קולנוע האימה, שניתן לייחס ל-Le Manoir du diable שלו (1896).
בתחילת 1909 מליס הפסיקה ליצור סרטים כדי למחות על המונופול של חברת Motion Pictures Parent Company של תומס אדיסון, ועמדה בראש הישיבה הראשונה של קונגרס יוצרי הסרטים הבינלאומי בפריז. קשיים כלכליים נוספים שנוצרו עקב התנגדותו לאדיסון והשפעתו הולכת ופוחתת, מליס נעלם מהחיים הציבוריים. עד אמצע שנות ה-20 הוא התפרנס בדל כמוכר ממתקים וצעצועים בפריז, בסיוע כספים שנאספו על ידי יוצרי קולנוע אחרים. למרות שזכה להכרה על תרומתו בקולנוע, מליס בילה את רוב שנותיו האחרונות בעוני לפני שהתקבל ל La Maison du Retraite du Cinema, בית האבות של תעשיית הקולנוע באורלי.
סרטים | 1 |
גיל | 162 |
תאריך לידה | 1861-12-08 |
נפטר בתאריך | 1938-01-21 |